Friday, January 1, 2021

BBN3402SATU2020: MINGGU10 QUOTATION(3)


                                                       
1. Teks Asal: When I am calm, the same thing happens again. I will fight another fight to me calm again.

Teks Terjemahan :Apabila saya tenang, perkara yang sama berlaku lagi. Saya akan berusaha untuk kembali tenang

Bukti: Cerita Sosial 3: Keluarga Saya

"Alim mari ibu tolong!," seru ibu dari dapur. Ibu terus berjalan ke arah Alim. Alim resah dan berjalan ke hulu ke hilir.

"Saya tak mahu buat , ibu," kata Alim sambil menggaru-garu kepalanya.

Ibu memegang tangan Alim lalu diusapnya . Alim terdiam seketika. Alim memandang ke arah ibu sambil tersenyum.


2. The last memory I had with you will just remain as a happy moment that I cherished forever.

Teks Terjemahan: Kenangan manis saya bersama awak akan sentiasa menjadi saat paling bahagia bagi saya untuk selamanya.

Bukti: Cerita Sosial 3: Keluarga Saya

"Saya sayang keluarga saya," ujar Alim kepada ahli keluarga yang lain


3. To live in poverty will me realise that life is more valuable than anything else. 


Teks Terjemahan: Hidup dalam kemiskinan membuattkan saya menyedari bahawa hidup lebih berharga daripada segalanya.

 

Bukti: Cerita Sosial 3: Keluarga Saya

 

Setiap hari, Alim cuba memahami kerja sharian di rumah. Alim belajar untuk bersabar dan rajin bekerja. Alim belajar untuk menolong ibu dab bapa. Alim belajar untuk menolong abang dan kakak. Alim belajar untuk menolong adik perempuan di rumah.

“Saya sayang keluarga saya,” ujar Alim kepada ahli keluarga yang lain.

“Saya rindu keluarga saya setiap hari,” sebut Alim sambil tersenyum.


4. I will work hard to climb the highest mountain although I know that it will be difficult most of the time.


Teks Terjemahan: Saya akan berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk mendaki gunung yang tinggi walaupun saya tahu kadangkala ianya agak sukar.

 

Bukti: Cerita Sosial 3: Keluarga Saya

 

“Anak ibu baik. Anak ibu rajin.Mari ibu tolong!, kata ibu sambil mengambil penyapu dan memegang batang penyapu bersama Alim. “Begini, perlahan-lahan ya!,” bisik ibu perlahan.

Alim tersengih dan cuba menyapu sampah. Akhirnya, dia berjaya menghabiskan kerjanya.

 
5. I am a good person and I know I will be the best.

 

Teks Terjemahan: Saya seorang yang baik dan saya akan berusaha menjadi yang terbaik.

 

Bukti: Cerita Sosial 3: Keluarga Saya

 

Setiap hari, Alim cuba memahami kerja sharian di rumah. Alim belajar untuk bersabar dan rajin bekerja. Alim belajar untuk menolong ibu dab bapa. Alim belajar untuk menolong abang dan kakak. Alim belajar untuk menolong adik perempuan di rumah.



6. If I can narrate my love to you, I will be the happiest person in the world.

 

Teks Terjemahan: Jika saya mampu meluahkan rasa sayang kepada anda, saya akan menjadi manusia yang paling bahagia di dunia ini.

 

Bukti: Cerita Sosial 3: Keluarga Saya

 

“Saya sayang keluarga saya,” ujar Alim kepada ahli keluarga yang lain.



7. I have faith in you.

 

Teks Terjemahan: Saya percayakan awak

 

Bukti: Cerita Sosial 5: Jiran

 

“ Sulaiman, ini buku cerita tentang rumah papan,”sebut Alimsambil menghulurkan buku cerita melalui pagar rumah.

 

“Kamu beri saya buku ini, Alim,? tanya Sulaiman sambil membelek-belek buku tersebut.

 

“Ya,” jawab Alim. “Terma kasih, Alim,” kata Sulaiman sambil tersenyum. Alim pun beredar masuk ke dalam rumah.



8. I want someone to tell me that it is going to be fine.

 

Teks Terjemahan: Saya mahukan seseorang memberitahu saya bahawa semuanya akan berjalan dengan baik.

 

Bukti: Cerita Sosial 3: Keluarga Saya

 

“Anak ibu baik. Anak ibu rajin.Mari ibu tolong!, kata ibu sambil mengambil penyapu dan memegang batang penyapu bersama Alim. “Begini, perlahan-lahan ya!,” bisik ibu perlahan.

 

9. My parents believe that I will be a good person one day

 

Teks Terjemahan:Ibu dan ayah saya percaya bahawa suatu hari nanti saya akan menjadi seorang yang baik.

 

Bukti: Cerita Sosial 3: Keluarga saya

 

“Alim anak yang rajin danbaik ,” sebut ibu sambil memegang bahu Alim.



RUJUKAN:

Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim. (2017). 200 Quotes for you... for us... Terengganu: Penerbit UMT

Normaliza Abd Rahim.(2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit UMT.





GAMBAR BUKTI KEHADIRAN




No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

  Antara kenangan bersama Prof masa sem 4. Comel kan Prof saya macam saya jugakk. Ehh tiberr. Hahaha.  Assalamualaikum pembuka bicara, Saya ...