ASAS GRAFIK DALAM MULTIMEDIA
1. MUDAH
- Mudah boleh didefinisikan sebagai apabila melihat sesebuah grafik atau imej seseorang itu boleh memahami grafik tersebut tanpa sebarang kekeliruan.
- Contohnya, gambar seorang wanita yang sedang menyiang dan membersihkan ikan di jeti pasar. Apabila melihat foto tersebut seseorang itu dapat memahami bahawa foto itu memperlihatkan seorang wanita yang berada di pasar atau jeti.
2. WARNA
- Warna bagi sesebuah grafik sepatutnya tidak melebihi daripada tiga warna. Hal ini bagi mengelakkan kombinasi warna tersebut kelihatan terlalu banyak. Namun terdapat juga grafik yang mengandungi lebih daripada tiga warna kerana ianya bergantung pada objektif atau mesej yang ingin disampaikan.
3. TEKS
- Teks merujuk kepada saiz font yang dipilih atau digunakan dalam sesebuah grafik.
- Contohnya, iklan yang berkaitan dengan sesuatu produk perlulah menggunakan saiz font yang besar supaya dapat menarik minat pembeli
4. KESESUAIAN
- Kesesuaian dalam grafik boleh merupakan sesebuah grafik itu perlulah bersesuaian dengan latar tempat, latar masa, latar watak yang terdapat dalam sesebuah foto.
5. KESEIMBANGAN
- Merujuk kepada ruang dalam grafik atau video
- Melibatkan ruang kiri, kanan, atas dan bawah bagi sesebuah grafik
- Ruang grafik perlulah sama berat dan seimbang
- Contohnya, grafik seorang wanita yang sedang duduk di ruang sebelah kanan dan ruang di sebelah kirinya pula terdapat teks yang berkaitan biodata dirinya
RUJUKAN:
Normaliza Abd Rahim. (2019). Multimedia dalam Bahasa. Selangor: Penerbit UPM
No comments:
Post a Comment