Friday, June 19, 2020

PERBEZAAN KAJIAN FACEBOOK DAN TWITTE

Perbezaan Kajian dalam Facebook dan Twitter

1) Terdapat 1.3 billion pengguna Twitter yang manakala Facebook dengan satu billion orang ahli

2) Kajian  dalam Twitter menunjukkan pelajar suka mengemas kini ruti mereka dan menyatakan emosi mereka dalam Twitter dan menggunakan bahasa yang sesuai untuk komunikasi manakala kajian dalam facebook menyatakan Facebook merupakan alat yang digunakan untuk berkomunikasi dan digunakan untuk tujuan pembelajaran tidak formal.

3) Twitter dapat memberi kesan terhadap pembelajaran dan penggredan pelajar dalam kelas manakala Facebook dapat membantu guru untuk melibatkan pelajar di luar kelas dan mendapatkan idea untuk pembelajaran di dalam kelas.

4) Twitter mampu membantu dalam memeta jaringan perbualan yang dinamik manakala Facebook membolehkan pelajar untuk berinteraksi dalam bahasa tulen.

5) twitter membantu mengurangkan percakapan tetapi lebih banyak maklumat dapat diperoleh manakala Facebook pula dapat meningkatkan keyakinan pelajar  dan sikap pelajar bertambah baik serta menjadi lebih aktif untuk berkomunikasi.

No comments:

Post a Comment

BBN3402SATU2020: PENTERJEMAHAN BERBANTUKAN KOMPUTER

  Antara kenangan bersama Prof masa sem 4. Comel kan Prof saya macam saya jugakk. Ehh tiberr. Hahaha.  Assalamualaikum pembuka bicara, Saya ...